top of page
Search

Sijaishuolto: Miten tukea haastavasti käyttäytyvää nuorta?


Olen tehnyt töitä nuorten ja heidän kanssaan työskentelevien aikuisten parissa vuodesta 2010. Nuorten haastava käytös on ollut puheessa koko tämän ajan, vaikka maailma onkin muuttunut paljon tänä aikana. Sijoitettujen lasten ja nuorten kohtaamat palvelujen saatavuuden haasteet vaikuttavat siihen, että sijaishuollossa työskentelevien ammattilaisten rooli on muuttunut entistä keskeisemmäksi.  Haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten tukeminen edellyttää ymmärrystä käyttäytymisen taustalla olevista syistä ja keinoja kuntouttavaan työskentelyyn.


Sijaishuollossa olevien nuorten arjessa kohtaamme usein haastavia käytöstilanteita. Vaikka tällaiset tilanteet ovat kuormittavia kaikille, nämä tilanteet tarjoavat kuitenkin mahdollisuuden tukea nuoren sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä. Sen sijaan, että näkisimme haastavan käytöksen pelkästään ongelmana, voimme oppia näkemään sen signaalina taidoista, joita nuorella ei vielä ole, mutta jotka ovat oppimisen ja tuen myötä saavutettavissa.


Haastava käytös - sosioemotionaalisten taitojen peili


Nuoren haastava käytös on usein merkki nuoren kokemista haasteista, kuten turvattomuudesta, ymmärretyksi tulemisen tarpeesta tai vaikeuksista käsitellä tunteitaan ja sosiaalisia tilanteita. Haastava käytös voi ilmetä aggressiona, vetäytymisenä tai sääntöjen vastustamisena, mutta syvimmillään se on viesti tarpeesta ja toiveesta tulla kuulluksi ja ymmärretyksi.


Nuori voi käyttää haastavaa käytöstä ilmaistakseen omaa turhautumistaan tai tarvettaan tulla kuulluksi. Haastava käytös voi olla myös tapa käsitellä erilaisia ​​emotionaalisia haasteita tai stressitekijöitä, joita nuori kohtaavat päivittäin. Nuori voi myös käyttää haastavaa käytöstä keinona hallita ympärillään olevia tilanteita ja saada tarvitsemaansa huomiota. Nuoren haastavan käytöksen takana voi olla erilaisia tarpeita, kuten turvallisuuden, hyväksynnän, merkityksen, kontrollin, yhteyden, arvostuksen, itsemääräämisoikeuden, tai fyysisten ja emotionaalisten tarpeiden tyydyttäminen. Haastava käytös voi siis usein olla tapa ilmaista näitä tarpeita, kun ei ole muita keinoja tai riittäviä taitoja kommunikoida.


Aikuisella on tärkeä rooli nuoren haastavassa käytöksessä. Aikuisen vuorovaikutus nuoren kanssa voi joko pahentaa tai lievittää tilannetta. Hyvä vuorovaikutus perustuu empatiaan ja ymmärrykseen, jonka avulla voidaan rakentaa vahva ja luottamuksellinen suhde nuoren kanssa. Aikuisen tulee olla tietoinen siitä, että nuoren käytös on kommunikaatiota ja yrittää kuulla nuoren tarpeita.


Sosioemotionaaliset taidot, kuten tunneilmaisu, empatia, itsehillintä ja konfliktien ratkaisu, ovat elintärkeitä nuorten kyvylle toimia osana yhteisöä ja rakentaa terveitä ihmissuhteita. Nämä taidot eivät ole synnynnäisiä, vaan ne kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Erityisesti sijaishuollossa olevien nuorten kohdalla on tärkeää tunnistaa, että he saattavat tarvita lisätukea näiden taitojen kehittämiseen johtuen aiemmista kokemuksistaan.


Empaattinen kohtaaminen luo pohjan turvalliselle suhteelle


Aikuisten rooli sijaishuollossa olevien nuorten elämässä on korvaamaton, kun tavoitteena on sosioemotionaalisten taitojen oppiminen ja haastavan käytöksen vähentäminen. Avainasemassa on empaattinen kohtaaminen, joka luo perustan turvalliselle vuorovaikutukselle ja oppimiselle. Kun aikuinen lähestyy nuorta ymmärryksen, kärsivällisyyden ja avoimuuden asenteella, se luo luottamuksen ilmapiirin, jossa nuori tuntee olonsa arvostetuksi ja kuulluksi.


Empaattinen kohtaaminen tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan, yrittää ymmärtää hänen näkökulmaansa ja tunteitaan ilman ennakkoluuloja. Tämä lähestymistapa auttaa aikuista tunnistamaan nuoren todelliset tarpeet ja haasteet, jotka voivat olla haastavan käytöksen taustalla. Kun nuori kokee tulevansa ymmärretyksi, se lisää hänen motivaatiotaan ja valmiuttaan työskennellä oman käytöksensä ja tunteidensa parissa.


Myös sijaishuollon yksikön toiminnan rakenteet voivat tukea merkittävästi sosioemotionaalisten taitojen oppimista. Luomalla ympäristön, joka kannustaa avoimeen vuorovaikutukseen ja tarjoaa turvallisia tapoja ilmaista tunteita, voidaan edistää nuorten taitojen kehittymistä. Toiminnan rakenteisiin kuuluu myös joustavuus ja yksilöllisyys lähestymistavoissa. Jokainen nuori on yksilö omilla tarpeillaan, ja siksi on tärkeää mukauttaa tuki kunkin nuoren tilanteeseen sopivaksi. Tämä saattaa tarkoittaa yksittäisen nuoren kanssa työskentelyn lisäämistä tietyissä tilanteissa tai erityisten toimintojen suunnittelua, jotka vastaavat juuri hänen kehitystarpeisiinsa.


Empaattisen kohtaamisen korostaminen ja toiminnan rakenteiden suunnittelu sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tukemiseksi edellyttävät aikuisilta itsetuntemusta, sitoutumista ja jatkuvaa itsensä ja toiminnan kehittämistä. Aikuisten on oltava tietoisia omista reaktioistaan, tunteistaan ja käyttäytymismalleistaan, sillä ne vaikuttavat suoraan siihen, miten nuoret oppivat käsittelemään omia tunteitaan ja vuorovaikutustilanteita.


Nuoren haastava käytös on siis haaste aikuiselle: Kuinka sinä voit toimia, jotta nuori saa tarvitsemansa tuen ja oppii taitoja, joilla haastavaa käytöstä voidaan vähentää? Haastavasta tai ”huonosta” käytöksestä on helppoa rankaista, mutta enemmän työtä ja ammattitaitoa vaatii empaattinen kohtaaminen ja taitojen harjoittelu yhdessä nuoren kanssa. Harvoin aikuisiakaan rankaistaan huonosta käytöksestä kotona tai työpaikalla, vaikka aivomme ovatkin jo täysin kehittyneet ja meillä on tarvittavat taidot asioiden selvittämiseen rakentavasti.


Kirjoittaja:

Sijaishuollon kouluttaja & kehittäjä

Sosionomi YAMK

Vetovoimaksi Oy


Lähteet ja inspiraatio:

Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Helsinki: PS-kustannus.

Aro,T. 2011. Miten ymmärrämme itsesäätelyn? Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojenkehitys ja tukeminen. Niilo Mäki Instituutti.

Sandberg, E. 2022. Haastava käyttäytyminen. ES Pedagogica 



 

KOULUTUS: Haastava käytös - Mitä taitoja voimme opettaa?


Tervetuloa koulutukseen, joka tarjoaa sinulle ajantasaista tietoa, sekä käytännön vinkkejä haastavasti käyttäytyvän lapsen tai nuoren kanssa toimimiseen sijaishuollon laitoshoidossa. Koulutus on tilattavissa omaan yksikköön tai en voi suorittaa verkossa.

 

Huom! Vekkokoulutuksen ostajalle tulostettavat Q&A-kortit ja haastavan käytöksen PDF-työkirja kaupan päälle! Edun arvo 39,80€. Tarjous voimassa 10.3. saakka.

Koulutuksen sisältö:

  • Mitä on haastava käytös?

  • Mistä haastava käytös voi johtua?

  • Kuinka vähentää haastavaa käytöstä?

  • Työntekijän valmiudet kohdata haastavaa käytöstä

Tavoitteena on vahvistaa sijaishuollon lasten ja nuorten parissa tekevien ohjaajien valmiuksia työskennellä haastavan käytöksen parissa empaattisesti ja asiakasta kuntouttaen. Koulutuksen sisällöt auttavat sinua ymmärtämään haastavan käytöksen taustalla olevia syitä ja antavat sinulle keinoja, joilla pääsemme vaikuttamaan lapsen tai nuoren haastavaan käytökseen.

Koulutus on suunniteltu erityisesti sijaishuollon yksiköissä työskenteleville ammattilaisille. Päivän kestävä koulutus on tiivis paketti tietoa ja käytännön vinkkejä, jotka auttavat sinua työssäsi lasten ja nuorten parissa. Koulutuksen voi tilata räätälöitynä myös nuorisotyön, koulujen, sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.

Miksi koulutus on ajankohtainen?

Sijoitettujen lasten ja nuorten kohtaamat palvelujen saatavuuden haasteet vaikuttavat siihen, että sijaishuollossa työskentelevien ammattilaisten rooli on muuttunut entistä keskeisemmäksi.  Haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten tukeminen edellyttää ymmärrystä käyttäytymisen taustalla olevista syistä ja keinoja kuntouttavaan työskentelyyn. Koulutuksen on tarkoitus lisätä valmiuksia tukea lapsen ja nuoren kuntoutumista. Samalla koulutus tarjoaa työntekijöille välineitä oman jaksamisensa tueksi, mikä on avainasemassa, kun pyritään rakentamaan positiivista muutosta haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten elämässä.

Koulutuspalautetta:

"Jenny oli selkeäsanainen, helposti seurattava, asiasisältö oli enemmän kuin ajankohtaista ja tarpeellista. Todella hyvä koulutus! Kiitos!!"

"Koulutus oli sitä mitä tilasin! Paljon uusia näkökulmia omaan työarkeen."

"Vaikea aihe ja herättää paljon tunteita. Oli hyvä päästä pysähtymään myös keinottomuuden kokemuksen ja muiden omien tunteiden ääreen."


Kouluttaja: Jenny Poutiainen




bottom of page