Toiminnallisten menetelmien käyttö on hyvä tapa työskennelläsijaishuollossa asuvien lasten ja nuorten kanssa. Toiminnalliset menetelmät toimivat apukeinona tunteiden nimeämiseen, puheen tuottamiseen ja oman toiminnan ymmärtämiseen. Menetelmien avulla voidaan kartoittaa asiakastilannetta ja menetelmät toimivat keskustelun tukena. Erilaiset toiminnan kautta syntyneet elämykset ja kokemukset luovat pohjaa lapsen kuntoutumiselle.
Kaikki lapset sekä heidän haasteensa ovat yksilöllisiä, minkä vuoksi työskentelyn tueksi tarvitaan erilaisia työvälineitä ja menetelmiä. Siksi onkin tärkeää, että ohjaaja löytää menetelmät, joita käyttäessään työskentely tuntuu luontevalta. Sijaishuollon yksiköissä ohjaustyössä käytetyt menetelmät ovat välineitä johonkin tiettyyn tavoitteeseen pääsemiseksi. Menetelmien avulla lapsen kohtaaminen, kuulluksi tuleminen ja yhteistyösuhteen rakentuminen mahdollistuvat.
Olen itse toiminnallisten menetelmien ystävä, sillä se auttaa (lasta ja aikuista) keskittymään käsiteltävään teemaan. Myös sanat löytyvät usein helpommin, kun on joku menetelmä tukimateriaalina.
Kuinka pääset alkuun menetelmien käytössä?
Toiminnallisten menetelmien käyttö voi kuitenkin olla jännittävää, etenkin jos et ole kovin tuttu niiden kanssa tai jos sinulla ei ole paljon kokemusta niiden käyttämisestä.
Harjoittele: Kuten minkä tahansa uuden taidon kanssa, harjoittelu on avain menestykseen. Kokeile toiminnallisia menetelmiä pienemmissä, vähemmän paineellisissa ympäristöissä ennen kuin siirryt suurempiin ryhmiin tai haastavampiin tilanteisiin.
Pyydä palautetta: Palautteen pyytäminen voi auttaa sinua ymmärtämään, mitä teet hyvin ja missä voit vielä kehittyä. Voit pyytää palautetta kollegoiltasi, ohjaajiltasi tai jopa osallistujilta, jos he ovat sopivan ikäisiä ja heiltä voi saada rakentavaa palautetta.
Opi muilta: Tarkkaile, miten muut käyttävät toiminnallisia menetelmiä, ja ota opiksi heidän menestyksestään ja virheistään. Voit myös osallistua koulutuksiin, työpajoihin tai seminaareihin, joissa käsitellään toiminnallisia menetelmiä.
Valmistaudu huolellisesti: Hyvä valmistautuminen voi vähentää jännitystä. Varmista, että tunnet toiminnallisen menetelmän hyvin ja että sinulla on kaikki tarvittavat materiaalit ja tiedot.
Luota itseesi: Muista, että kaikki tekevät virheitä ja oppivat kokeilemisen kautta. Älä pelkää epäonnistumisia, vaan näe ne mahdollisuuksina oppia ja kasvaa.
Keskity positiiviseen: Muista, että tavoitteesi on auttaa muita oppimaan ja kasvamaan. Vaikka et olisi täydellinen, olet silti tekemässä jotain arvokasta.
Jännitys on täysin normaalia, kun kokeilet uusia asioita. Muista, että jokainen on aloittanut jostain ja jatkuva kehitys on tärkeämpää kuin täydellinen suoritus. Rohkeutta saa myös siitä, kun näkee toiminnallisten menetelmien tuottamat hyödyt ja positiiviset vaikutukset niitä oppivien henkilöiden elämässä.
Kirjallisen suunnitelman tekeminen auttaa!
Kirjallinen pohdinta auttaa sinua selkeyttämään ajatuksiasi ja organisoimaan toimintaasi. Kirjallisessa muodossa suunnitelmaa on helpompi hahmottaa kokonaisuutena ja varmistaa, että otat huomioon kaikki tarvittavat näkökulmat ja vaiheet. Varaa suunnitteluun rauhallinen hetki.
Kirjallinen suunnitelma auttaa sinua näkemään tarpeen ja tavoitteen selkeästi. Kun kirjaat suunnitelman ylös, on helpompaa hahmottaa, mitä haluat saavuttaa ja mitkä askeleet ovat tarpeen päämäärään pääsemiseksi. Se auttaa myös kommunikoimaan suunnitelman yksityiskohdat selkeästi kollegoillesi ja tiimillesi.
Kirjallisen suunnitelman tekeminen opettaa sinulle ammatillista pohdintaa. Kirjoittaessasi joudut pohtimaan syvällisemmin menetelmän käyttöä, sen perusteluja ja mahdollisia vaihtoehtoja. Kirjallinen suunnitelma kannustaa sinua systemaattiseen ajatteluun, analyysiin ja reflektointiin, mikä kehittää ammatillista osaamistasi ja auttaa parantamaan päätöksentekokykyäsi ohjaajana.
Vaikka tulevaisuudessa kirjallisen suunnitelman tarve voi vähentyä, sen luominen auttaa sinua varmistamaan selkeän suunnan ja kokonaiskuvan toiminnastasi. Kirjallinen suunnitelma toimii myös dokumenttina, johon voit palata myöhemmin arvioimaan menetelmän tehokkuutta sekä tekemään tarvittavia muutoksia ja parannuksia.
Seuraavalla sivulle esimerkki siitä, kuinka kirjallisen suunnitelman voi tehdä. Kokemukseni mukaan kirjallisen suunnitelman tekeminen motivoi saattamaan suunnitelman loppuun, vaikka lapsi tai nuori ensin kieltäytyisikin osallistumasta. Kirjallinen suunnitelma on sinua varten ja sitä ei käydä läpi lapsen kanssa, ellei se ole menetelmän kannalta tarpeellista. Tominta saa näyttäytyä sponttaanilta, vaikka olisitkin sen ennakkoon suunnitellut.
Ole rohkea ja luota itseesi. Vaikka se saattaa tuntua pelottavalta, sinulla on valmiudet tehdä tämä. Sinulla on kyky tarjota näille lapsille ja nuorille se, mitä he tarvitsevat: turvallinen ja kannustava aikuinen, joka on valmis kuuntelemaan, oppimaan ja kasvamaan yhdessä heidän kanssaan. Jokainen päivä, jonka vietät näiden lasten ja nuorten kanssa, vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa. Älä pelkää kokeilla uusia menetelmiä ja lähestymistapoja. Jokainen haaste on uusi tilaisuus oppia ja kehittyä.
Muista, että olet osa yhteisöä. Sinulla on kollegoitasi ja muita ammattilaisia tukemassa sinua. Älä epäröi pyytää apua tai jakaa kokemuksiasi. Me kaikki olemme vielä opettelemassa, emmekä tule valmiiksi.
Apua toiminnallisten menetelmien käyttöönottoon löydät verkkosivuiltani. Tsemppiä menetelmien käyttöön!
Kirjoittaja:
Jenny Poutiainen
Sijaishuollon kouluttaja & kehittäjä
Vetovoimaksi Oy
Lataa ilmainen ohjaajan työkirja! TEEMA: Toiminnalliset menetelmät
Opas on erinomainen työväline sijaishuollon yksikössä työskentelevälle ohjaajalle! Tämän oppaan on tarkoitus toimia työkaluna ohjaajille, jotka haluavat oppia käyttämään toiminnallisia menetelmiä apuna työssään. Tarkoituksena on kannustaa ja rohkaista ottamaan käyttöön ohjaustyön menetelmiä omassa yksikössä kaikkien lasten kanssa. Opasta voi käyttää myös osana uuden työntekijän perehdytystä.
Lataa ilmaiseksi tästä!
Comments