top of page
Search

Nuoren haastava käyttäytyminen ohjaajan vuorovaikutuksen virittäjänä



Nuoren haastava käyttäytyminen voi olla vaikeaa niin nuorelle itselleen, kuin heidän ympärillään oleville ihmisille. Vaikka haastava käytös voi olla ärsyttävää tai jopa pelottavaa, on tärkeää muistaa, että sen takana on aina joku tarve. Kun ymmärrämme tämän, voimme lähestyä nuoria empaattisesti ja auttaa heitä löytämään terveellisempiä tapoja ilmaista itseään.


Nuori voi käyttää haastavaa käytöstä ilmaistakseen omaa turhautumistaan tai tarvettaan tulla kuulluksi. Haastava käytös voi olla myös tapa käsitellä erilaisia ​​emotionaalisia haasteita tai stressitekijöitä, joita nuori kohtaavat päivittäin. Nuori voi myös käyttää haastavaa käytöstä keinona hallita ympärillään olevia tilanteita ja saada huomiota. Nuoren haastavan käytöksen takana voi olla erilaisia tarpeita, kuten turvallisuuden, hyväksynnän, merkityksen, kontrollin, yhteyden, arvostuksen, itsemääräämisoikeuden, tai fyysisten ja emotionaalisten tarpeiden tyydyttäminen. Haastava käytös voi olla tapa ilmaista näitä tarpeita, kun nuorella ei ole muita keinoja tai taitoja ilmaista niitä.


Ohjaajalla on tärkeä rooli nuoren haastavassa käytöksessä. Heidän vuorovaikutuksensa nuoren kanssa voi joko pahentaa tai lievittää tilannetta. Hyvä vuorovaikutus perustuu empatiaan ja ymmärrykseen, jonka avulla voidaan rakentaa vahva ja luottamuksellinen suhde nuoren kanssa. Ohjaajan tulee olla tietoinen siitä, että nuoren käytös on kommunikaatiota ja yrittää kuulla nuoren tarpeita.


Ohjaajan tehtävä on harjoitella taitoja, kuten ongelmanratkaisua tai vuorovaikutusta nuoren kanssa. Ohjaajat voivat myös auttaa nuoria kehittämään parempia tapoja käsitellä tunteitaan ja stressiään. He voivat tarjota nuorille erilaisia ​​toimintoja, jotka auttavat nuorta hallitsemaan tunteitaan ja lievittämään stressiä.


Millaisilla keinoilla ohjaaja voi auttaa nuoria kehittämään parempia tapoja käsitellä tunteitaan ja stressiään?


Urheilun kautta! Fyysinen liikunta auttaa vapauttamaan endorfiineja, jotka voivat auttaa nuorta tuntemaan olonsa paremmaksi. Urheilu myös auttaa nuorta vähentämään stressiä ja antaa heille mahdollisuuden käyttää ylimääräistä energiaansa.


Taiteen avulla! Osa nuorista löytää taiteen avulla tavan ilmaista itseään ja hallita tunteitaan. Taide voi sisältää esimerkiksi piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, musiikin tekemistä tai kirjoittamista.


Rentoutus- ja meditaatioharjoitukset käyttöön! Rentoutus- ja meditaatioharjoitukset voivat auttaa nuorta rentoutumaan ja rauhoittamaan mielensä. Nuoret voivat oppia erilaisia ​​hengitystekniikoita tai meditaatioharjoituksia, jotka auttavat heitä hallitsemaan tunteitaan ja vähentämään stressiä.


Luonnon parantava voima! Luonnossa liikkuminen voi auttaa nuorta rentoutumaan ja lievittämään stressiä. Se voi sisältää esimerkiksi kävelyä, pyöräilyä, melontaa tai ajan viettämistä luonnossa.


Sosiaalinen vuorovaikutus ja lämmin yhteys! On tärkeää tarjota nuorille mahdollisuuksia vertaissuhteissa tapahtuvaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja auttaa heitä tuntemaan olevansa osa yhteisöä. Turvallinen ja vahvistava vuorovaikutus nuoren ja ohjaajan välillä on ensisijaisen tärkeä nuoren kehityksen kannalta.


Jokaisella ohjaajalla on omia kiinnostuksen kohteita ja erityisosaamista, joka kannattaa valjastaa käyttöön, kun autamme nuoria kehittämään parempia tapoja käsitellä tunteitaan ja stressaavia tilanteita.


Ohjaajan rooli haastavissa vuorovaikutustilanteissa


Kun tunnistamme nuoren haastavan käytöksen kommunikaationa, jonka takana on aina joku tarve, voimme kiinnittää huomiomme omaan vuorovaikutukseemme. Ohjaajalla on tärkeä rooli nuoren auttamisessa löytämään terveellisempiä tapoja ilmaista itseään ja käsitellä tunteitaan. Ohjaajan oma vuorovaikutustyyli ja lähestymistapa voivat vaikuttaa merkittävästi nuoren käyttäytymiseen ja tilanteiden kulkuun. Ohjaajan tulisi pyrkiä luomaan avoin, kannustava ja turvallinen ilmapiiri, jossa nuori voivat tuntea olonsa hyväksytyksi ja arvostetuksi.


Myös nuoren elämässä koetut traumaattiset kokemukset voivat näkyä nuoren käytöksessä monin tavoin. Nuori saattaa olla yliaktiivinen tai alivirittynyt, impulsiivinen, vihainen, masentunut tai ahdistunut. Nuorella voi olla vaikeuksia säädellä tunteitaan ja käyttäytymistään, hän saattaa näyttäytyä huomionkipeänä tai vetäytyvänä tai kärsiä esimerkiksi kärsiä unihäiriöistä. Traumaattiset kokemukset voivat johtaa koulunkäynnin tai sosiaalisen kanssakäymisen ongelmiin. Traumat voivat vaikuttaa nuoren identiteettiin ja minäkuvaan, hänen kykyynsä luoda terveellisiä ihmissuhteita ja kehittää luottamusta muihin.


Ohjaajalla on keskeinen rooli nuoren turvallisuuden tunteen ja luottamuksen rakentamisessa. Ohjaajan vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä nuoren kanssa toimiessa, erityisesti silloin kun nuori viettää arkeaan sijaishuollon yksikössä. Ohjaajan tärkein tehtävä on kuunnella nuoria. Kuuntelu edellyttää läsnäoloa ja tarkkaavaisuutta nuoren puheelle, ilmeille ja eleille. Kun ohjaaja kuuntelee nuorta, hän osoittaa kiinnostusta nuoren tunteita ja tarpeita kohtaan. Nuoren kuunteleminen luo turvallisuuden tunnetta, sillä nuori saa tietää, että häntä kuunnellaan ja hänen kokemuksiaan on merkitystä.


Ohjaajan tulee vuorovaikutuksessaan olla empaattinen. Empaattinen vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että ohjaaja pystyy asettumaan nuoren asemaan ja ymmärtämään nuoren tunteita ja ajatuksia. Empaattinen ohjaaja kykenee auttamaan nuorta löytämään ratkaisuja ongelmiinsa ja tarjoamaan tukea vaikeissa tilanteissa. Lisäksi ohjaajan on tärkeää olla avoin ja rehellinen nuorelle. Avoin vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että ohjaaja jakaa nuoren kanssa omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Tämä luo yhteyttä nuoren ja ohjaajan välille ja vahvistaa luottamusta. Ohjaaja ei lupaa sellaista, mitä hän ei pysty toteuttamaan, ja hän kertoo totuuden vaikeistakin asioista.


Yhteenvetona voidaan todeta, että ohjaajan omat vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä nuoren kanssa toimiessa. Nuoren kuuntelu, empaattisuus, avoin ja rehellinen vuorovaikutus sekä nuoren yksilöllisyyden ja rajojen kunnioittaminen ovat avaintekijöitä nuoren turvallisuuden tunteen ja luottamuksen rakentamisessa. Vuorovaikutus on taito, jota voimme kehittää aina vain lisää. Itsetuntemus, avoin ja empaattinen läsnäolo ja halu kehittyä tekevät hyvän ohjaajan!


Kirjoittaja:

Jenny Poutiainen

Sijaishuollon kouluttaja & kehittäjä

Vetovoimaksi Oy


 

Koulutusta haastavasti käyttäytytuvien nuorten kanssa toimimiseen? Ilmoittautuminen koulutukseeni on alkant!


Teini-ikäiset sijaishuollossa – mikä toimii?


Tervetuloa Teini-ikäiset sijaishuollossa -koulutukseen, joka tarjoaa sinulle ajantasaista tietoa sekä käytännön vinkkejä nuorten kohtaamiseen sijaishuollon laitoshoidossa. Koulutuksen aikana käsitellään nuoruuden ikävaihetta, haastavasti käyttäytyviä nuoria, positiivista vuorovaikutusta sekä omaa jaksamista haastavassa vuorovaikutustyössä.


Tavoitteena on vahvistaa sijaishuollon nuorten parissa tekevien ohjaajien valmiuksia työskennellä nuorten ja heidän lähipiirinsä kanssa. Koulutuksen sisällöt auttavat sinua ymmärtämään teini-ikäisten kehitysvaihetta, haastavan käytöksen taustalla olevia syitä ja antavat sinulle keinoja toimia positiivisen vuorovaikutuksen kautta. Saat myös työkaluja oman jaksamisesi tukemiseen haastavassa vuorovaikutustyössä.


Koulutus on suunniteltu erityisesti sijaishuollon yksiköissä työskenteleville ammattilaisille, mutta se soveltuu hyvin myös muille nuorten parissa työskenteleville. Koulutus toteutetaan verkossa, joten voit osallistua missä tahansa ja milloin tahansa, kun sinulle sopii. Koulutus on tiivis paketti tietoa ja käytännön vinkkejä, jotka auttavat sinua työssäsi nuorten parissa.


Ilmoittautuminen on alkanut ja verkkokoulutus aukeaa 1.6.2023.


Ilmoittaudu mukaan tästä.


Tarjous!

Kesän koulutukset 1.6.-31.7. 89€/hlö (sis. alv. 24%) >>1.8. alkaen 89€/hlö +alv. 24%

Comments


bottom of page